တရားတော်မှ မှတ်သားစရာများ

သန္ဒိဋ္ဌိပရာမာသ-အယူသည်းခြင်း

ဒီပုဒ်မှာ သန္ဒိဋ္ဌိဆိုတာက မိမိအယူပဲ။ပရာမာသဆိုတာ က မှားယွင်းစွာသုံးသပ်ခြင်းပဲ။သဒ္ဒါအနက်အားဖြင့် မိမိ အယူကိုမှားယွင်းစွာသုံးသပ်ခြင်းလို့အနက်ရှိပါတယ်။ ဒါပေမယ့်သူကတစ်ပုဒ်တည်းမဟုတ်ဘူး။အာဓာနဂ္ဂါဟ မြဲမြံစွာယူခြင်းဆိုတဲ့ပုဒ် ဒုပ္ပဋိနိဿဂ္ဂ စွန့်လွှတ်နိုင်ခဲခြင်း ဆိုတဲ့ပုဒ်များနှင့်တစ်ပေါင်းတည်းဟောထားတယ်။အဲဒီ သုံးပုဒ်လုံးဟာမိမိအယူမှားကို မစွန့်လွှတ်နိုင်ခြင်းဆိုတဲ့ အနက်ကိုပြတယ်။ဒါကြောင့် အယူသည်းခြင်းလို့ အတို ချုပ် ဝေါဟာရအနက် ပြန်ထားခြင်းဖြစ်ပါတယ်။"ဒီအယူ သည်းခြင်းဟာ မဂ္ဂန္တရာယ်ဒိဋ္ဌိ ဖြစ်တယ်။ဒါကြောင့် ဒီဒိဋ္ဌိ ကို အသီးအခြားဟောထားတယ်" လို့ အဋ္ဌကထာက မိန့်ဆိုထားပါတယ်။မြတ်စွာဘုရား ဟောတော်မူပုံ ကတော့

တစ်ပါးသောပုဂ္ဂိုလ်တို့သည် မိမိအယူကိုသာအမှန်ဟု ဖောက်ပြန်မှားယွင်းစွာသုံးသပ်ကုန်သည် မြဲမြံစွာယူလေ့ ရှိကုန်သည် စွန့်လွှတ်နိုင်ခဲကုန်သည် ဖြစ်ကုန်လတံ့။ ဤအရာ၌ ငါတို့သည် မိမိအယူကိုသာမှားယွင်းစွာ မသုံးသပ်ကုန်သည် မြဲမြံစွာယူလေ့မရှိကုန်သည် သင့်လျော်သောအကြောင်းကိုတွေ့ရလျှင်စွန့်လွှတ် လွယ်ကြကုန်သည်ဖြစ်ကုန်အံ့ဟူ၍ကိလေသာကိုခေါင်း ပါးစေသောအကျင့်ကို ပြုကျင့်အပ်၏။

သူများတွေက ကိုယ့်အယူကိုသာမှန်တဲ့အနေအားဖြင့် မှားယွင်းစွာသုံးသပ်ပြီး မစွန့်လွှတ်နိုင်ဘဲ မြဲမြံစွာယူနေ ကြလိမ့်မယ်။အယူသည်းနေကြလိမ့်မယ်လို့ဆိုလိုပါ တယ်။အဲဒီအယူသည်းပုံကို အဋ္ဌကထာမှာဖွင့်ပြထားပုံ ကတော့"မိမိမှာဖြစ်ပေါ်လာသောအယူကို ဤအယူသာ မှန်သည်ဟူ၍ မြဲမြံစွာယူထားကုန်လျက် ဘုရားအစရှိ သောအရှင်မြတ်တို့ကအကြောင်းပြ၍ ပြောဟောအပ်ပါ ကုန်သော်လည်း မစွန့်လွှတ်နိုင်ကုန် အယူသည်းကြ သည်ဟူသော ဤအမည်သည် ထိုသို့အယူမှားကို မစွန့်လွှတ်နိုင်သော သူတို့၏ အမည်ပေတည်း" တဲ့။အယူသည်းတဲ့ပုဂ္ဂိုလ်က သူယူမိတဲ့အယူကို မစွန့်လွှတ်နိုင်တော့ဘဲဇွတ်အတင်းဆုပ်ကိုင်ထားတယ်။ ဗုဒ္ဓမြတ်စွာဘုရားကိုယ်တော်တိုင် အကြောင်းပြုပြီး ဟောပေမယ့် သူ့အယူကိုမစွန့်ဘဲ ယူမြဲယူနေတယ်။ "အာဓာနဂ္ဂါဟီ-မြဲမြံစွာယူတယ် ဒုပ္ပဋိနိဿဂ္ဂ-စွန့်လွှတ် နိုင်ခဲတယ်" ဆိုတာဟာ အဲဒီလို အယူသည်းတဲ့သူတွေ ရဲ့အမည်ဂုဏ်ပုဒ်ပဲတဲ့။အဲဒီလို အဋ္ဌကထာက ပြဆိုထားပါတယ်။

အဲဒီလို အယူသည်းတာဟာလောကရေးဘက်က စွဲမိ စွဲရာအယူသည်းတာလဲရှိတယ်။တရားဘက်ကစွဲမိစွဲရာ အယူသည်းတာလဲရှိတယ်။လောကရေးဘက်က အယူသည်းတာကသိပ်အရေးမကြီးပါဘူး။အရိယမဂ်၏ အန္တရာယ်မဖြစ်ပါဘူး။ဥပမာအားဖြင့်ဖော်ပြရလျှင် ကမ္ဘာမြေကြီးကဘယ်လိုတည်နေတယ်။နေ လ နက္ခတ် တွေကဘယ်လိုတည်နေတယ်စသည်ဖြင့် ရှေးကရေး သားထားတဲ့ ကျမ်းဂန်တွေအရ ယူဆစွဲလမ်းထားတာ တွေရှိတယ်။အဲဒါတွေထဲက တစ်ချို့အကြောင်းအရာ တွေဟာ ယခုခေတ်သိပ္ပံဆရာတွေရဲ့လက်တွေ့နဲ့ မကိုက်ညီဘဲဖြစ်နေတယ်။

ဟိမဝန္တာတောင်အကြောင်းမြစ်ကြီးငါးသွယ်အကြောင်း တွေဟာလဲယခုခေတ်သုတေသနပြုကြတဲ့ပုဂ္ဂိုလ်တွေရဲ့ မျက်မြင်နဲ့ကွဲလွဲနေတာရှိတယ်။အဲဒါမျိုးတွေနဲ့စပ်ပြီး အယူသည်းတာကတော့ မဂ္ဂန္တရာယ်နဲ့ မဆိုင်လို့ သိပ်အရေးမကြီးဘူးလို့ဆိုရမှာပဲ။ဘာကြောင့်လဲဆိုရင် အဲဒါတွေက ယူဆထားတဲ့အတိုင်း ဟုတ်သည်ဖြစ်စေ မဟုတ်သည်ဖြစ်စေ သီလအကျင့်နှင့်လဲ မဆိုင်ဘူး။ သမာဓိ ပညာ အကျင့်နှင့်လည်း မဆိုင်ဘူး။ဒါကြောင့်ပါ ပဲ။

အရေးကြီးတာကတော့တရားဘက်ကကျင့်မှုနှင့်စပ်ပြီး အလွဲအမှားကိုအမှန်ထင်ပြီး မစွန့်လွှတ်နိုင်အောင် အယူသည်းနေရင် အဲဒါက အရိယမဂ်၏ အန္တရာယ်ဖြစ် တယ်။အဲဒါက အလွန်အရေးကြီးပါတယ်။ဒသဝတ္ထုက မိစ္ဆာဒိဋ္ဌိဆိုတဲ့အယူမျိုးဟာ မစွန့်လွှတ်နိုင်ဘဲစွဲမြဲပြီး အယူသည်းနေရင် အရိယမဂ်၏ အန္တရာယ်ဖြစ်တယ်။ အတ္တဒိဋ္ဌိ သဿတဒိဋ္ဌိ ဥစ္ဆေဒဒိဋ္ဌိ ဆိုတဲ့ ဒီလိုအယူတွေ ဟာလဲမစွန့်လွှတ်နိုင်အောင်စွဲမြဲပြီးအယူသည်းနေရင် မဂ္ဂအန္တရာယ်ဖြစ်တယ်။ဒသဝတ္ထုက မိစ္ဆာဒိဋ္ဌိထဲမှာ ကံကံ၏အကျိုးမရှိ နောင်တမလွန်ဘဝမရှိ သေပြီးရင် ဘာမျှမရှိတော့ဘဲ ပြတ်စဲသွားတယ်ဆိုတဲ့အယူလဲပါ တယ်။အဲဒီအယူစွဲမြဲနေရင် အကုသိုလ်ကိုလည်း မရှောင်ပေဘူး။ကုသိုလ်ကိုလဲ အဆင်းရဲခံ အကုန်ကျခံ ပြီးမပြုပေဘူး။နိဗ္ဗာန်မဂ်ဖိုလ်ရောက်စေနိုင်တဲ့အကျင့်ဆို တာကိုလဲ သူကမယုံလို့မကျင့်ပေဘူး။မကျင့်ရင် မဂ်ဖိုလ် ကိုမရောက်နိုင်ဘူး။မဂ္ဂန္တရာယ် ဖြစ်တော့တာပဲ။

နောက်ပြီးတော့ တရားထူးကိုရတဲ့ ဘုရား ရဟန္တာ မရှိ ဘူးဆိုတဲ့အယူလဲ အဲဒီမှာပါတယ်။ဘုရား ရဟန္တာ ရှိတယ်ဆိုတာကိုတောင်မယုံရင် ဘယ်မှာတရားအား ထုတ်တော့မှာလဲ အားမထုတ်ရင် မဂ်ဖိုလ်ကိုမရနိုင်ဘူး။ မဂ္ဂန္တရာယ်ဖြစ်တော့တာဘဲ။အတ္တဒိဋ္ဌိ သဿတဒိဋ္ဌိ အယူသည်းတဲ့သူက"အတ္တကောင်ကလေးဟာ အစဉ်ထာဝရတည်ရှိနေတယ်။ခန္ဓာကိုယ်ကြမ်းကြီးက ပျက်လို့သေသွားတယ်ဆိုရသော်လဲ အတ္တကောင်က တော့ မပျက်ဘူး။အခြားခန္ဓာအိမ်အသစ်မှာ ရွှေ့ပြောင်း ပြီးတည်မြဲပင်တည်ရှိနေတယ်။ဘယ်တော့မှမပျက်နိုင် ဘူး" လို့မြဲမြံစွာယူဆထားတယ်။ဒါကြောင့်"ကိလေသာ နှင့် ကံကြောင့်ဘဝသစ်ရုပ်နာမ်မျှသာ ဖြစ်နေတယ်။ ကိလေသာနှင့်ကံချုပ်လျှင် ဘဝသစ်ရုပ်နာမ်ချုပ်တယ်။ ဘဝသစ်ရုပ်နာမ်ချုပ်လျှင် ဆင်းရဲခပ်သိမ်းငြိမ်းတယ်" ဆိုတာကို အဲဒီသဿတအယူသည်းတဲ့သူက မယုံဘူး။

မယုံတဲ့အတွက် ဆင်းရဲငြိမ်းကြောင်းဖြစ်တဲ့ မဂ္ဂင်အကျင့် ကို မကျင့်ဘူး။မကျင့်တော့ မဂ်ဖိုလ်ကိုမရောက်ဘူး။ မဂ္ဂန္တရာယ်ဖြစ်တော့တာဘဲ။ဒါပေမယ့် ဒီသဿတအယူ က "အကုသိုလ်ကံကြောင့် နောင်ဘဝမှာ မကောင်းကျိုး ကိုခံစားရတယ်။ကုသိုလ်ကံကြောင့် နောင်ဘဝမှာ ကောင်းကျိုးကိုခံစားရတယ်" ဆိုတဲ့အယူကိုတော့ မပယ်ဘူး။ဒါကြောင့် ကုသိုလ်ကံပြုပြီး နတ်ပြည်ကို တော့ရောက်နိုင်ခွင့်ရှိတယ်။သဂ္ဂန္တရာယ်တော့မဖြစ်ဘူး။ ဥစ္ဆေဒဒိဋ္ဌိကတော့ ကုသိုလ်ကံကိုလဲပယ်တဲ့အတွက် နတ်ပြည်ကိုတောင်မရောက်နိုင်ဘူး။သဂ္ဂန္တရာယ် မဂ္ဂန္တရာယ် ၂ ပါးလုံးဖြစ်တယ်။

နောက်ပြီးတော့အလေ့အကျင့်တစ်စုံတစ်ခုကိုပြုရုံမျှဖြင့် သံသရာဆင်းရဲမှလွတ်မြောက်တယ်လို့ယူဆတဲ့ သီလဗ္ဗတပရာမာသ ဆိုတာကလဲမြဲမြံစွာယူစွဲထားရင် မဂ္ဂန္တရာယ်ဖြစ်တယ်။ဒီသီလဗ္ဗတအကြောင်းကို ပဋိစ္စသမုပ္ပါဒ်တရားတော်ကြီး ဒုတိယတွဲ စာမျက်နှာ ၁၀၅ စသည်မှာ အကျယ်ပြထားပါတယ်။ယခုဒီမှာတော့ အကျဉ်းချုပ်ပြောရမှာပဲ။နွားလိုသွား နွားလိုစား နွားလိုအိပ်တဲ့အကျင့် ခွေးလိုသွား ခွေးလိုစား ခွေးလိုအိပ်တဲ့အကျင့် အဲဒီလို တိရစ္ဆာန်တို့၏အကျင့်ကို အတုလိုက်ပြီးကျင့်ရုံမျှဖြင့် သံသရာဆင်းရဲမှလွတ် မြောက်တယ်လို့ယူဆတာလဲ သီလဗ္ဗတပရာမာသဘဲ။ နွား ခွေးစသည်ကို ကိုးကွယ်ပူဇော်ခြင်းဖြင့် သံသရာဆင်းရဲမှလွတ်မြောက်တယ်လို့ယူဆတာလဲ သီလဗ္ဗတပရာမာသဘဲ။အဲဒီ ကိုးကွယ်ရာမှာတော့ နေ လ တောတောင် မြစ် ပင်လယ် နတ်ဗြဟ္မာစသည်ကို ကိုးကွယ်ပူဇော်တာလဲပါဝင်တယ်။

အတိုချုပ်အားဖြင့်ဆိုလျှင် သစ္စာ ၄ ပါးကို မြင်အောင် ကျင့်ရတာလဲမဟုတ်ပါဘဲ မဂ္ဂင်ရှစ်ပါးကို ပွားစေတာလဲ မဟုတ်ပါဘဲ နွား ခွေးစသည်ကိုအတုလိုက်ပြီးပြုတဲ့ အလေ့အကျင့်ဖြစ်ဖြစ် ကိုးကွယ်ပူဇော်တဲ့အလေ့အကျင့် ပဲဖြစ်ဖြစ် အဲဒီလိုအလေ့အကျင့်ဟူသမျှကို သီလဗ္ဗတ ခေါ်တယ်။အဲဒီလိုအကျင့်ကို သံသရာဆင်းရဲမှ လွတ်မြောက်ကြောင်းအကျင့်ကောင်းအနေဖြင့် ယုံကြည်ယူဆတာကို သီလဗ္ဗတပရာမာသခေါ်တယ်။ ဒါကြောင့် "သစ္စာမမြင် မဂ္ဂင်မပါ လေ့ကျင့်တာကို ချမ်းသာကြောင်းထင် ယူစွဲလျှင် ခေါ်တွင် သီလဗ္ဗတတည်း" လို့ အတိုချုပ်မှတ်ထားကြရမယ်။အဲဒါ ကိုဆိုကြရမယ်။

သစ္စာမမြင် မဂ္ဂင်မပါ လေ့ကျင့်တာကို ချမ်းသာကြောင်း ထင် ယူစွဲလျှင် ခေါ်တွင် သီလဗ္ဗတတည်း။

ဗုဒ္ဓသာသနာတော်မှ အပြင်ဘက်မှာ ဆင်းရဲမှလွတ် မြောက်ပြီးအမြဲတမ်းချမ်းသာဖို့ရည်ရွယ်ပြီးလေ့ကျင့်နေ ကြတာတွေဟာအများအားဖြင့် သီလဗ္ဗတပရာမာသ ချည်းပါပဲ။တစ်ချို့က ဂင်္ဂါမြစ်ရေချိုးရုံနဲ့အပြစ်ကင်းတယ် စင်ကြယ်တယ်လို့ ယူဆကြတယ်။တစ်ချို့ကကောင်း ကင်ဘုံမှာရှိတဲ့ နတ် သိကြား ဗြဟ္မာ ဘုရားသခင်ကို အရိုအသေပြုရုံ ကိုးကွယ်ရုံနဲ့ သေတဲ့အခါ ကောင်းကင် ဘုံရောက်ပြီး အမြဲတမ်းချမ်းသာတယ်လို့ယူဆကြတယ် တစ်ချို့က နွား ဆိတ် ကြက်စသည်ကိုသတ်ပြီး ပူဇော်ပသရုံနဲ့ အပြစ်ကင်းပြီး ချမ်းသာကိုရမယ်လို့ ယူဆကြတယ်။အဲဒီလိုအကျင့်တွေဟာ သစ္စာ ၄ ပါးကို မြင်အောင်ကျင့်ရတာလဲမဟုတ်ဘူး။မဂ္ဂင်ရှစ်ပါးဆိုတဲ့ သီလ သမာဓိ ပညာကိုပွားစေရတာလဲမဟုတ်ဘူး။ ဒါကြောင့် အဲဒီလိုအလေ့အကျင့်မျိုးဖြင့် သံသရာဆင်း ရဲမှလွတ်မြောက်ပြီးအမြဲတမ်းချမ်းသာသွားမယ်လို့ယူဆ တာဟာ သီလဗ္ဗတပရာမာသဘဲ။အဲဒီလိုအယူကိုမြဲမြံ စွာယူနေရင်လဲ သီလ သမာဓိ ပညာအကျင့်တွေကို မကျင့်တော့ဘူး။မကျင့်တော့မဂ်ဖိုလ်ကိုမရောက်နိုင်ဘူး မဂ္ဂန္တရာယ်ဖြစ်သွားတော့တာဘဲ။

ဘာသာရေးအယူတွေဟာ မိမိဘာသာတရားအရတော့ မှန်တယ်လို့ချည်းယူဆထားကြပါတယ်။တခြားဘာသာ တရားကနေကြည့်ရင်တော့လဲ အမှားချည်းဖြစ်နေတတ် ပါတယ်။ဒါပေမယ့်အယူအစွဲမသန်ဘဲမှန်ရာကိုလိုက်နိုင် လောက်တဲ့ပုဂ္ဂိုလ်မျိုးကိုတော့အယူသည်းတယ်လို့မဆို သင့်ပေဘူး။ဒါကြောင့်ယခုကာလမှာပဲ မိရိုးဖလာ ဘာသာခြားဖြစ်ဖြစ်နေတဲ့ပုဂ္ဂိုလ်တစ်ချို့ဟာဗုဒ္ဓဟော ထားတဲ့တရားစာတွေကိုလေ့လာကြတယ်။အဲဒီလို လေ့လာရင်းဗုဒ္ဓဘာသာသို့ သက်ဝင်လာကြတယ်။ တစ်ချို့ဆိုရင်မိုင်ထောင်ပေါင်းများစွာဝေးကွာတဲ့ ဥရောပတိုက် အမေရိကတိုက်များမှ ဗမာပြည်သို့ လာရောက်ပြီး ဝိပဿနာတရားကိုအားထုတ်ကြတယ်။ အားထုတ်တော့လည်း ဝိပဿနာဉာဏ်ဖြစ်ပုံကို သူတို့၏ကိုယ်တွေ့ဖြင့်ပြောနိုင်ကြတယ်။ဒါကြောင့် အဲဒီလိုပုဂ္ဂိုလ်တွေကတော့ အသန္ဒိဋ္ဌိပရာမာသီ အယူမသည်းတဲ့ပုဂ္ဂိုလ်တွေ ဖြစ်တယ်လို့ဆိုရပါတယ်။ အဲဒီလိုအယူမသည်းဖို့ အရေးကြီးပါတယ်။

လောကဘက်ကအယူသည်းနေလို့ရှိရင်လဲလောက ဘက်ကအကျိုးတွေဆုံးရှုံးတာပဲ။အကျိုးမပြီးအချည်းနှီး ဖြစ်သွားတာပဲ။အောက်ထစ်ဆုံးအားဖြင့်သူများတွေက ကိုယ်တွေ့ဖြစ်နေတဲ့ဟာတွေကိုအယူသည်းပြီးငြင်းနေ ရင်"ဒီလူဟာ အလွန်အယူသည်းတဲ့လူပဲ" လို့ အကဲ့ရဲ့ တော့ခံရမှာပဲ။ဒါပေမယ့်လောကဘက်ကအယူသည်း တာကတော့ သဂ္ဂန္တရာယ် မဂ္ဂန္တရာယ် မဖြစ်ပါဘူး။

တရားဘက်ကအယူမှားပြီးအယူသည်းတာကတော့ အကျင့်နှင့်စပ်တဲ့အရာမှာဆိုရင် မဂ္ဂန္တရာယ် ဖြစ်တာလဲ ရှိတယ်။သဂ္ဂန္တရာယ် မဂ္ဂန္တရာယ် ၂ ပါးလုံးဖြစ်တာလဲ ရှိတယ်။စာပေကျမ်းဂန် ဗဟုသုတနဲ့ပြည့်စုံတဲ့ ပညာရှိ သူတော်ကောင်းပုဂ္ဂိုလ်က အကြောင်းယုတ္တိနဲ့ စာပေ ကျမ်းဂန်နဲ့ပြောပြရင်စဉ်းစားဆင်ခြင်ပြီးမသင့်တော်တဲ့ အယူကိုစွန့်ရတယ်။ကိုယ့်အယူကမှတ်သားစွဲလမ်းထား တာကြာလှပြီ ယခုမှတော့ မစွန့်နိုင်ဘူလို့ ဒီလိုဇွတ်မှိတ် ပြီးယူမထားရဘူး။အကျင့်လမ်းမှားကို အဲဒီလို ဇွတ်မှိတ်ပြီးယူနေရင် သဂ္ဂန္တရာယ် မဂ္ဂန္တရာယ် ဖြစ်သွား တတ်တယ်။ဒါကြောင့် "သူများတွေကမှားယွင်းစွာ သုံးသပ်ပြီး အယူသည်းကြမည့်နေရာမှာ ငါတို့ကတော့ အယူမသည်းဘဲရှိစေမည်" လို့ အဓိဋ္ဌာန်ပြုကြရမယ်။

သူများတွေကမှားယွင်းစွာသုံးသပ်ပြီး အယူသည်းကြ မည့်နေရာမှာ ငါတို့ကတော့ အယူမသည်းဘဲ ရှိစေမည်။

မဟာစည်ဆရာတော်ဘုရားကြီး
သလ္လေခသုတ်တရားတော်ကြီး(ဒုတိယတွဲ)

Comments

Popular posts from this blog

သဿတဒိဋ္ဌိနှင့် ဥစ္ဆေဒဒိဋ္ဌိ သတ္တဝါဟာ တစ်ဘဝမှတစ်ဘဝသို့ ပြောင်းလဲကာ အမြဲတည်ရှိနေသည်ဟု ထင်တာယူတာက သဿတဒိဋ္ဌိတဲ့။အသက်ကောင် အတ္တကောင်ဆိုတဲ့ သတ္တဝါဟာ ပျက်စီးခြင်းမရှိဘူး။ရုပ်ကိုယ်ကြမ်းကြီးက ပျက်ပြီးသေသွားပေမယ်လို့ သူကတော့ မပျက်ဘူး။ခန္ဓာ အိမ်အသစ်မှာရွှေ့ပြီးတည်နေတာပဲ။ဘယ်တော့မှ မပျက်ဘူး။သူ့ကိုပျက်အောင်လဲမလုပ်နိုင်ဘူး။ ကမ္ဘာပေါင်း အသင်္ချေမက ပျက်သွားသော်လဲ သူကတော့ မပျက်ဘူး။တည်မြဲတည်ရှိနေတာပဲလို့ ထင် မြင်ယူဆတာက သဿတဒိဋ္ဌိတဲ့။ကဲ အဲဒီဆောင်ပုဒ်ကို ဆိုကြရမယ်။ သတ္တဝါဟာ တစ်ဘဝမှ တစ်ဘဝသို့ပြောင်းလဲကာ အမြဲတည်ရှိနေသည်ဟု ထင်တာယူတာက သဿတဒိဋ္ဌိ။(ဆို) ဒီသဿတဒိဋ္ဌိကလဲ ကံကိုယုံကြည်တဲ့သူတွေမှာ ကင်းခဲပါတယ်။ဟိန္ဒူတွေကတော့ အတ္တကောင် တည်မြဲ တည်ရှိနေတဲ့အကြောင်း သူတို့ကျမ်းတွေထဲမှာ သေသေချာချာဖော်ပြထားတယ်။ဘယ်လိုလဲဆိုရင် သတ္တဝါရဲ့ကိုယ်ဟာအကြမ်းနဲ့အနု ၂ မျိုးရှိတယ်တဲ့။ အကြမ်းစားခန္ဓာကိုယ်ကြီးက သေပျက်သွားပေမယ့် အနုစားအတ္တကိုယ်ကတော့ မပျက်ဘူး။အခြားခန္ဓာအိမ် အသစ်မှာရွှေ့ပြောင်းပြီးတော့ တည်မြဲပဲတည်မြဲနေ တယ်တဲ့။အဲဒီလိုခန္ဓာအိမ်အသစ်ကို လိုက်ရှာနေကြတဲ့ အခါမှာ အတ္တကောင်ကအင်မတန်သေးငယ်တယ်။ အပ်နဖားထွင်းတဲ့စူး အဖျားထက်တောင် သေးငယ် သေးတယ်။အလွန်ဝေးတဲ့အရပ်ကိုလည်း တခဏချင်း ရောက်အောင်သွားနိုင်တယ်။တောင်ကြီးတွေ တိုက်နံရံတွေကိုလည်းဖောက်ထွင်းသွားနိုင်ပါတယ်တဲ့။ အဲဒါသူတို့ယူဆထားပုံပဲ။အဲဒီလိုဆိုမှလဲ အသင့်ယုတ္တိ ရှိပေလိမ့်မယ်။ ဘာကြောင့်လဲဆိုရင် မိခင်လောင်းဖြစ်သူက အပေါက်မ ရှိတဲ့တိုက်အိမ်ထဲမှာ အိပ်နေတဲ့အခါ ဒီလိုအစွမ်းရှိမှပဲ ဖောက်ထွင်းပြီးဝင်နိုင်မယ်။ဒါကြောင့်သူတို့က နံရံဖောက်ထွင်းသွားနိုင်တယ်ဆိုတာ ကြံထားကြတာနဲ့ တူပါတယ်။ဗုဒ္ဓသာသနာဝင်တွေမှာတော့ အဲဒီလို အခိုင်အမာဆိုထားတဲ့ ကျမ်းရယ်လို့တော့မရှိပါဘူး။ ဒါပေမယ့်သုတနည်းတဲ့သူတွေက" သေတဲ့အခါ အသက်ကထွက်သွားတယ်။တစ်ခြားဌာန တစ်ခြားဘဝ မှာ ပြောင်းရွှေ့ပြီး တည်နေတယ်" လို့ပဲ အထင်ရှိနေကြပါတယ်။ရုပ်နာမ်အကြောင်းအကျိုး ဆက်စပ်ဖြစ်ပုံနှင့်စပ်ပြီး ဗဟုသုတရှိတဲ့ပုဂ္ဂိုလ်တွေမှာ တော့ ဒီသဿတအစွဲက ထင်ထင်ရှားရှားတော့မရှိပါ ဘူး။ဒါပေမယ့် ဝိပဿနာဉာဏ် မဂ်ဉာဏ်နှင့်မပြည့်စုံ သေးရင် လုံးဝကင်းပြီလို့တော့ မဆိုနိုင်သေးဘူး။ သတ္တဝါဟာသေပြီးလျှင် ဘာမျှမရှိတော့ဘဲ ပြတ်စဲသွားသည်ဟု ထင်တာယူတာက ဥစ္ဆေဒဒိဋ္ဌိတဲ့။ အဲဒါကိုဆိုကြရမယ်။ သတ္တဝါဟာသေပြီးလျှင် ဘာမျှမရှိတော့ဘဲ ပျက်စီးသွား သည်ဟု ထင်တာယူတာက ဥစ္ဆေဒဒိဋ္ဌိ။(ဆို) ဒီဥစ္ဆေဒအယူကတော့"သေပြီးလျှင်ဘာမျှမရှိတော့ဘူး လုံးလုံးပျောက်ကွယ်သွားတယ်" လို့ယူဆတယ်။ ဒီယူဆပုံထဲမှာ "သေပြီးလျှင်မရှိတော့ဘူး" လို့ဆိုတော့ "မသေခင်ကတော့ရှိနေတယ်" လို့ယူပါတယ်။အဲဒီရှိနေ တာဟာ ဘာလဲဆိုရင် အတ္တကောင်ပဲလို့ ထင်ရှားပါ တယ်။ဒါကြောင့် ဒီဥစ္ဆေဒအယူရှိတဲ့သူတွေက ရုပ်သဘောတရားမျှသာရှိတယ်လို့ ပြောနေပေမယ်လို့ အတ္တစွဲလဲသူတို့မှာ ရှိနေတာပါပဲ။ဒါကြောင့်ဒီဥစ္ဆေဒဒိဋ္ဌိ လဲ အတ္တစွဲ အတ္တဒိဋ္ဌိကို မှီပြီးဖြစ်လာတာပါပဲ။ သဿတအယူက သေပြီးတဲ့နောက်လဲ အတ္တကောင် ဟာရှိမြဲရှိနေတယ်လို့ယူဆတယ်။ဒီဥစ္ဆေဒအယူက တော့ အတ္တကောင်ဟာသေပြီးရင်ပျောက်သွားတယ် မရှိတော့ဘူးလို့ယူဆတယ်။ဒါကြောင့်ဒီအယူ၂ ခုမှာ သေပြီးရင်အတ္တရှိသေးတယ်လို့ယူတာနဲ့ မရှိတော့ဘူး လို့ ယူတာ ဒါလောက်သာ ထူးပါတယ်။မသေခင်မှာ အတ္တကောင်ရှိနေတယ်လို့ယူတာကတော့အတူတူပါပဲ။ ဒီနေရာမှာ"ငယ်ငယ်ကလေးဘဝက ရုပ်နာမ်တွေဟာ ယခုထက်တိုင်တည်နေတယ်" လို့ထင်ရင် သဿတဒိဋ္ဌိ ဖြစ်တယ်လို့ ပြောတတ်ကြတယ်။အဲဒီလိုမဟုတ်ဘူး။ အဲဒီလိုမြဲနေတယ်ထင်တာကတော့ နိစ္စသညာမျှပါပဲ။ အဲဒါကို အတ္တစွဲ အတ္တဒိဋ္ဌိလို့တော့ ဆိုနိုင်ပါတယ်။ သဿတဒိဋ္ဌိလို့တော့ မဆိုရဘူး။ဘာကြောင့်လဲဆိုရင် ဥစ္ဆေဒဒိဋ္ဌိကလဲ မသေခင်တော့ အမြဲတည်ရှိနေတယ်လို့ ထင်တဲ့အတွက်ကြောင့်ပါပဲ။ နောက်တစ်ခုကတော့ ငယ်ငယ်က ရုပ်နာမ်တွေတည်မြဲ တည်ရှိနေတယ်ထင်တာကို သဿဒိဋ္ဌိလို့ဆိုရင် ခဏမစဲပျက်ပျက်သွားကြတယ်လို့ သိတာကိုလဲ ဥစ္ဆေဒဒိဋ္ဌိလို့ ဆိုရလိမ့်မယ်။အမှန်ကတော့ အဲဒီလို ခဏမစဲပျက်ပျက်သွားကြတယ်လို့သိတာက ဆင်ခြင်ဉာဏ် ဝိပဿနာဉာဏ်ပဲ ဒိဋ္ဌိမဟုတ်ဘူး။ ဒါကြောင့် မသေခင်အတွင်း တည်မြဲနေတယ်ထင်တာ ကတော့ အဲဒီဉာဏ်၏ဆန့်ကျင်ဘက် အတ္တဒိဋ္ဌိသာမည် တယ်။သဿတဒိဋ္ဌိတော့ မဟုတ်ဘူး။အမှန်ကတော့ သေပြီးသည်တိုင်အောင် မပျက်ဘဲတည်ရှိနေတယ်ထင် ရင် သဿတဒိဋ္ဌိပဲ။သေပြီးတော့ ဘာမျှမရှိတော့ဘဲ ပျောက်ကွယ်သွားတယ်ထင်ရင် ဥစ္ဆေဒဒိဋ္ဌိပဲ။အဲဒါကို ကိန်းသေမှတ်ထားကြရမယ်။ ဒီဥစ္ဆေဒဝါဒကို ဘုရားလက်ထက်တော်က အဇိတဆိုတဲ့ ဆရာကြီးကဟောတယ်။သူဟောပုံအတိုချုပ်ကတော့ လူဟာသေတဲ့အခါ သူ့အလောင်းကို ခုတင်ပေါ်တင်ပြီး တော့ လူလေးယောက်ကထမ်းဆောင်ပြီး သင်းချိုင်းပို့ ကြတယ်။အဲဒီမှာ မီးရှို့လိုက်တဲ့အခါ ပြာဖြစ်သွားတယ်။ ဘာမျှမရှိတော့ဘူး။သူပြုထားတဲ့ ကောင်းမှု မကောင်းမှု ဆိုတာတွေရော အကုန်လုံးပျောက်သွားတယ်လို့ ဟောတယ်။ဒီအယူအတိုင်းဆိုရင် မကောင်းမှုကိုလဲ ရှောင်ဖို့မလိုဘူး။ကိုယ့်အကျိုးဖြစ်မယ်ဆိုရင် ဘာမဆို လုပ်နိုင်တယ်။အဲဒီလို လုပ်ဖို့ရာလဲ ဒီဝါဒရှင်က တိုက်တွန်းတယ်။နောက်ပြီးတော့ ကောင်းမှုကိုလဲ ပြုဖို့မလိုတော့ဘူး။ဒီဝါဒရှင်က အဲဒီမကောင်းမှုကိုလဲ မပြုဘို့ ကိုယ့်အခွင့်အရေး အဆုံးအရှုံးမခံဘို့လဲ ညွှန်ကြားတယ်။ဒါကြောင့် ဒီဥစ္ဆေဒအယူကတော့ ကံ ကံ၏အကျိုးမရှိဆိုတဲ့ ဒုစရိုက်မိစ္ဆာဒိဋ္ဌိထဲမှာ ဝင်သွားပါ တယ်။ ယခုပြောခဲ့တဲ့ သဿတဒိဋ္ဌိနဲ့ ဥစ္ဆေဒဒိဋ္ဌိကိုတော့ အကြောင်းအကျိုးသိတဲ့ သမ္မာဒိဋ္ဌိဖြင့်ပယ်ရမယ်။ ပဋိစ္စသမုပ္ပါဒ် အကြောင်းအကျိုးဆက်သွယ်ဖြစ်ပုံကို ဆင်ခြင်ပြီး သိမြင်တဲ့ဉာဏ်ဖြင့်လည်း ပယ်နိုင်တယ်။ ပစ္စယပရိဂ္ဂဟဉာဏ်ခေါ်တဲ့ ဝိပဿနာသမ္မာဒိဋ္ဌိဖြင့်လဲ ပယ်နိုင်တယ်။"အကြောင်းအကျိုး စပ်လျက်မပြတ်ဖြစ် ပျက်နေသည်ဟု သိမြင်သဘောကျတာက ဝိပဿနာ သမ္မာဒိဋ္ဌိ" တဲ့။အဲဒါကို ဆိုကြရမယ်။ အကြောင်းအကျိုးစပ်လျက် မပြတ်ဖြစ်နေသည်ဟု သိမြင်သဘောကျတာက ဝိပဿနာသမ္မာဒိဋ္ဌိ။(ဆို) အသက်ရှင်နေတဲ့ အတ္တကောင်ဆိုတာ မသေခင် မျက်မှောက်ကာလမှာလဲမရှိဘူး။သေပြီးတဲ့နောက်ကာ လမှာလဲ မရှိဘူး။ဒါဖြင့် ရှိနေတာက ဘာလဲ ဘာကရှိနေ တာလဲဆိုရင် အကြောင်းအကျိုး ဆက်စပ်ပြီးဖြစ်နေတဲ့ ရုပ်နာမ်အစဉ်သာရှိတယ်။အဝိဇ္ဇာအစရှိသော အကြောင်းတရားတွေကြောင့် မပြတ်ဖြစ်နေတဲ့ ဝိညာဏ် နာမ်ရုပ်အစရှိသော သဘောတရားမျှသာ ရှိတယ်။ မဟာစည်ဆရာတော်ဘုရားကြီး သလ္လေခသုတ်တရားတော်ကြီး(ဒုတိယတွဲ)

ChatGPTကိုအသုံးပြုပြီး ပိုက်ဆံဘယ်လိုရှာမလဲ

chatgpt နဲ့စမ်းကြည့်ရမယ့် comments promptsလေးများ